11 jul 2014

Column: Vagina-activisme is niet k*t

Redactie
Column: Vagina-activisme is niet k*t

‘De Luxemburgse beeldende kunstenares Deborah de Robertis installeerde zich vorige maand bij het schilderij L’Origine du Monde van Gustave Courbet, zodat het publiek in het museum de vergelijking kon maken tussen een afbeelding en de levende werkelijkheid. En toen gebeurden er een aantal vreemde dingen.

Jounalist Lode Willems trakteert ons vandaag op een verhaal uit het Groot- Hertogdom Luxemburg. ‘Dit stukje ‘Nederland’ dat doorgaans weinig ter sprake komt, omdat het rustig en onverstoord  zijn  eigen  gangetje  gaat. En toen was daar Deborah de Robertis. 

'De Luxemburgse kunstenares Deborah de Robertis gaf het Franse kunstminnende publiek een aanschouwelijke les in schilderkunst. In het Musée d'Orsay in Parijs hangt het schilderij L'Origine du Monde van Gustave Courbet.Courbet zag de vagina als een symbool van het leven en dus de oorsprong van de wereld. 

Onlangs kwam Deborah de Robertis in een glitterjurk het museum binnengestapt. Ze ging voor het schilderij zitten en trok haar jurk op. Omdat ze geen slipje droeg werd dus in de werkelijkheid zichtbaar wat de kunstenaar op het doek toonde.

Mensen begonnen te applaudisseren omdat iemand een lichaamsdeel toonde dat de helft van alle gewervelde dieren op onze planeet bezitten. Om het publiek een duidelijke kijk op haar ‘origine du monde’ te geven, sperde Deborah met haar handen haar lustlippen wat open. Tot hier dus niets bijzonders, niets wereldvreemds. Gewoon een demonstratie, een cursus anatomie als het ware.

En toen werd het ineens grappig: twee suppoosten van het museum gingen vóór de zittende Deborah staan in een poging te beletten dat de mensen in de zaal in het echt zouden zien wat het schilderij van Gustave Courbet toont. Maar dat mocht niet van de suppoosten. Je mag wel het doek bekijken, je moet zelfs, maar je mag niet naar de persoon kijken die uitbeeldt wat op dit doek staat.

Hoewel de suppoosten haar aanmaanden om haar rok naar beneden te trekken ofwel de zaal te verlaten, bleef de Luxemburgse stoïcijns zitten waar ze zat. En de benen en broekspijpen van de suppoosten waren niet dik genoeg om de demonstratie van ‘dame’ de Robertis aan het zicht te onttrekken.

Het was echt surrealistisch: twee mensen die wanhopig poogden te beletten dat het publiek een vagina zou zien die een keer niet officieel op het doek aan de muur stond.

Intussen was natuurlijk de politie opgetrommeld en die dwongen Deborah de Robertis zachtjes en voorzichtig naar buiten, nog altijd onder het aanzwellende applaus van de museumbezoekers.

De enige in dit spektakel die zich normaal gedroeg, was de kunstenares met haar blote kut. Al de rest demonstreerde de abnormaliteit van de mensheid, die zichzelf en haar lichaam haat - of vreest of buiten proportie bewondert – ik ben zelf ook een mens en ik zou echt niet weten wat er fout of buitenmatig mooi kan zijn aan ons en waarom de meesten van mijn soortgenoten zo bang zijn om in de spiegel te kijken.'

Lode Willems

Foto©Sharon-Anouk Brouns

Lode Willems was lange tijd wetenschapsjournalist bij Knack. Nu hij gepensioneerd is, schrijft hij gewoon verder. Zijn LW-Mededelingen kun je gratis per mail ontvangen. Wil je ook LW-Mededelingen ontvangen in je mailbox, laat het ons weten via [email protected].


 

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond